Podczas zakończonej we wtorek konferencji Digital Dragons, Krakowski Park Technologiczny wspólnie z Polish Gamers Observatory zaprezentował cząstkowe wyniki badania Polish Gamers Research ’19, będącego jedynym tak obszernym raportem w Polsce o stanie branży elektronicznej rozrywki. Pełne opracowanie dostępne będzie pod koniec czerwca.
Raport uwzględnia wiele przydanych wskaźników dla twórców i wydawców gier, obejmując między innymi szerokie analizy socjodemograficzne graczy, popularność platform do gry oraz poszczególnych gatunków w rozróżnieniu na wspomniane platformy czy wiek graczy. Analizując dane dowiemy się również skąd gracze pozyskują gry na poszczególne platformy – autorzy pokusili się o zbadanie źródeł gier oraz motywacji do grania.
Tegoroczna edycja Polish Gamers Research po raz pierwszy została rozszerzona o komponent analizujący zachowania graczy w grupie docelowej 56-66 lat i porównujący ich z młodszymi graczami. Wyniki są co najmniej bardzo interesujące i obrazują zmieniające się podejście do grania jako rozrywki uzależnionej od wieku graczy.
Najstarsi w naszym badaniu gracze to przede wszystkim osoby sięgające po gry co kilka dni. Co więcej, w porównaniu do graczy poniżej 56 roku życia, są oni mniej podatni na skrajne podejścia do grania – codziennego lub bardzo rzadkiego. Gracze 56-65 różnią się także od młodszych przede wszystkim tym, że kładą mniejszy nacisk na motywacje wynikające z potrzeb wzbudzania emocji i rywalizacji. Granie jest dla mnich przede wszystkim sposobem na relaks i radzenie sobie ze stresem. Rzadziej też szukają w grach narzędzia do rozwijania swoich kompetencji czy poznawania kogoś nowego – co nie dziwi w kontekście tego, że są to osoby nastawione głównie na samotną rozgrywkę.
Porównanie dotyczące wyboru platform wśród starszych graczy.
Badanie zostało przeprowadzone losowo drogą emailową wśród uczestników internetowego panelu firmy IQS. Na próbę badawczą złożyły się: reprezentatywna próbka polskich internautów w wieku 15-65 lat (N1239), a także reprezentatywna próbka rodziców dzieci w wieku poniżej 18 lat (N=744). Podkategorie respondentów zostały poddane ważeniu, aby jak najlepiej oddać rzeczywistą strukturę populacji polskich internautów w wieku 15-65 lat. Pod uwagę wzięto najważniejsze zmienne socjodemograficzne, takie jak płeć, wiek, poziom wykształcenia, wielkość miejsca zamieszkania.
Badania Polish Gamers Research to wieloletni, wspólny projekt Krakowskiego Parku Technologicznego i Polish Gamers Observatory.