W miniony weekend siedzibę Krakowskiego Parku Technologicznego opanowało niemal 200 twórców gier, którzy wzięli udział w pierwszej postpandemicznej edycji największego polskiego wydarzenia w ramach Global Game Jamu – KrakJamu 2023 powered by Rage Quit Games.
Pierwsze KrakJamy były organizowane w ramach Koła Naukowego „Shader” przy Akademii Górniczo-Hutniczej, a po kilku latach już we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Zaczynaliśmy od bardzo skromnych liczb – pierwsze KrakJamy gromadziły po 20-40 osób, nie było wtedy jeszcze silników typu Unity czy Unreal, więc wszyscy tworzyli gry tak naprawdę od podstaw. Jeśli połowę projektów udawało się doprowadzić do stanu, w którym w ogóle dało się je odpalić, to był to sukces. W tym momencie zarówno dzięki pomocy KPT, jak i dzięki temu, jak w ogóle rozwinęła się branża, projekty działają zdecydowanie lepiej, a i ludzie śpią i pracują w lepszych warunkach, mogąc skupić się tylko i wyłącznie na tym, by w ciągu 48 godzin zrobić jak najlepsze gry.
Maciej Siwek, Lead Game Designer w Ice Code Games, z KrakJamem związany od samych początków
Powrót do korzeni
Mamy bardzo pozytywne skojarzenia z wszystkimi innymi wydarzeniami organizowanymi przez Krakowski Park Technologiczny, a na pokładzie kilka osób zrekrutowanych dzięki tym wydarzeniom. Od niedawna na przykład pracuje u nas animator 3D, z którym pierwszy kontakt złapaliśmy podczas konsultacji CV na Digital Dragons Academy. Czujemy dumę, że możemy pomagać młodym twórcom na początku ich drogi. KrakJam jest rewelacyjnym, pełnym kreatywności eventem. To jest coś, co chcemy wspierać i czego oczekujemy od naszych pracowników.
Maciej Śliwiński, PR & Brand Manager w Rage Quit Games
Girl power!
Zwycięski zespół dokonał bardzo ciekawej interpretacji tematu, biorąc pod uwagę wszystkie potencjalne znaczenia słowa „roots” – w tym dziedzictwo, historię, ale i znaczenie dosłowne, jako korzeni drzewa. Ponadto zastosowali bardzo innowacyjną technikę. Zrobili nie tylko grę wideo, ale i towarzyszącą jej instrukcję obsługi w postaci prawdziwego dziennika. Jury doceniło tę kreatywność, wykorzystanie formy, intermedialność dzieła, bo KrakJam jest celebracją nowatorskości i twórczego ryzyka. Ponadto doceniliśmy, że RootNote jest dowodem, że aby stworzyć chwytającą za serce produkcję nie trzeba drogiej grafiki 3D, gameplayu na 120 godzin, zespołu tysiąca programistów i deweloperów. Czasem wystarczy pomysł, który po prostu przelewa się na interaktywny papier.
Jacek Wandzel, Digital Dragons, koordynator KrakJamu