Na stronach Krakowskiego Parku Technologicznego udostępniona została polska wersja drugiej edycji raportu Kondycja Polskiej Branży Gier.
„Obecna edycja „Kondycji Polskiej Branży Gier” to znacznie rozbudowana i bardziej szczegółowa analiza od tej, jaką opracowaliśmy w roku 2015” – komentuje Michał Bobrowski, Członek Zarządu GRY-Online S.A., pomysłodawca i jeden z współautorów raportu – „Dokument kompleksowo przedstawia wartość wszystkich elementów polskiego rynku gier zestawiając ją z globalnymi danymi. W tym roku wnikliwą analizę poszczególnych segmentów dodatkowo uzupełniliśmy o informacje na temat najbardziej wyrazistych trendów ubiegłego roku – rozwoju i perspektyw technologii VR/AR oraz sportów elektronicznych. Zebrane informacje komentuje 40 specjalistów z branży”.
W raporcie po raz kolejny zawarto także pełną analizę badań Polish Gamers Research, skupionych przede wszystkim na charakterystyce polskiego gracza, uwzględniając przy tym zarówno dane demograficzne, społeczne jak i kwestie związane z platformami, na których grają użytkownicy gier, ich gatunków czy najbardziej popularnych metod płatności. „To już trzecia edycja tych badań realizowana wspólnie przez Krakowski Park Technologiczny, Grupę Onet S.A. oraz GRY-Online S.A.” – komentuje współautorka raportu Patrycja Rodzińska, Head of Paid Products Department w Grupie Onet – „dzięki ciągłości badań realizowanych od 2014 roku mamy możliwość śledzenia zmian i trendów wśród polskich graczy”.
Pierwszy raz na taką skalę dokonano również analizy polskiego rynku producentów gier. Raport zawiera zarówno wyniki badania Polish Gamedev 2017, jak i dane dotyczące wynagrodzeń w branży zebrane dzięki Stowarzyszeniu Polskie Gry oraz Advisory Group TEST Human Resources. „Ścisła współpraca i wsparcie merytoryczne ze strony Fundacji Indie Games Polska pozwoliły z kolei znaczne szerzej opisać charakterystykę mniejszych, niejednokrotnie zaledwie kilkuosobowych studiów developerskich, bez których opis rynku byłby niepełny.” – podkreśla Maciej Śliwiński z Krakowskiego Parku Technologicznego, jeden ze współautorów raportu. Dzięki zebraniu danych z wielu źródeł oraz uzupełnieniu ich o informacje o największych sukcesach polskiej branży oraz przegląd spółek notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych raport zawiera najdokładniejsze możliwe dane dotyczące segmentu producentów gier.
„Mamy nadzieję, że sporządzony dokument stanie się mapą: z jednej strony dla instytucji państwowych, które dedykują środki polskim producentom, z drugiej strony dla firm z zagranicy, które zastanawiają się nad inwestycją w polskie firmy” – wyjaśnia Anna Krampus-Sepielak, współautorka oraz koordynator projektu ze strony Krakowskiego Parku Technologicznego.
Prace nad raportem koordynował Krakowski Park Technologiczny przy współpracy z partnerami: GRY-OnLine S.A., Grupą Onet S.A., Fundacją Indie Games Polska, oraz Stowarzyszeniem Polskie Gry. Nad metodologią prac czuwał dr Seweryn Rudnicki z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Badania powstały dzięki zaangażowaniu środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Rozwoju, Creative Europe Desk Polska oraz Agencji Rozwoju Przemysłu.